قونشو در ایسنا

img_20160918_142715

گزارش قونشو با خبرگزاری دانشچویان ایران (ایسنا)

لینک گزارش کامل ? کلیک کنید

طراح  لوگوی مشهور “قونشو” با تاکید بر اینکه قصد درآمدزایی از این لوگو را ندارم، گفت: ساخت استیکر برای من درآمدی نداشته و بنده از این راه درآمدزایی نکرده و به عنوان یک شغل به این موضوع نگاه نمی کنم.

این طراح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه بنده اهل تبریز بوده و می‌خواهم که همچنان ناشناخته بمانم، اظهار کرد: همانطور که بسیاری از لوگوهای موجود در جامعه بدون اینکه طراح و صاحبشان شناخته شود، مشهور هستند، بنده نیز با نام قونشو بدون آنکه بخواهم کسی مرا بشناسد، همواره در پشت لوگو قرار دارم و تمامی اثرات من نیز متعلق به لوگوی قونشو است.

وی ادامه داد: در ابتدا کار من طراحی و ساخت استیکر نبود و از زمانی که تلگرام به میان آمد من نیز اقدام به ساخت استیکر کردم، قبل از آن نیز با اکانت قونشو در اینستاگرام و گوگل پلاس فعالیت داشتم، تخصص اصلی من نقاشی، طراحی و ساخت انیمیشین است.

وی تاکید کرد: فارغ التحصیل دانشگاه آزاد در رشته تحصیلی برق الکترونیک هستم که رشته‌ی تحصیلی من هیچ ارتباطی با استیکر و انیمیشن ندارد و تنها از سر علاقه وارد این حیطه شده‌ام.

طراح قونشو ادامه داد: من به طور تخصصی انمیشین دو بعدی کار می‌کنم که در این راستا در چندین جشنواره نیز شرکت کرده‎ام؛ در جشنوراه “شمس توس” گلستان نیز شرکت کرده و چون سطح جشنوراه بسیار بالا بود نتواستم مقام بیاورم.

وی در خصوص اولین روزهای استیکرسازی خود، بیان کرد: در دانشگاه نشسته بودم که اولین طرح از آن نوع استیکر را کشیده و نمونه‌اش را که شامل برخی از تکه‌کلام‌‌های بچه‌های دانشگاه بود را به سایر دوستان و آشنایانم فرستادم که بازخورد خوبی در پی داشت.

وی گفت: بعد از اینکه استیکرهای قونشو تا حدودی در فضای مجازی مطرح شد از شهرهای دیگر مانند اردبیل، زنجان، کردستان و از تمامی استان‌ها خواستار تنوع در استیکرها و ترجمه‌ی آن به زبان محلی‌شان شدند.

این طراح که استیکرهایش فضای تلگرام را احاطه کرده است، یادآور شد: زمانی که درخواست‌ها زیاد شد، بنده در خصوص ترجمه‌ی استیکرها از افراد بومی در فضای مجازی کمک گرفته و استیکرهای قونشو را به زبان‌های مختلفی ترجمه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از طریق کمک‌ ملیت‌های مختلف استیکرهای قونشو از ترکی گرفته تا به زبان انگلیسی و اسپانیایی، ایتالیایی، روسی، عربی و ترکیه‌ای و… ترجمه شدند و در اختیار سرزمین‌های دیگر نیز قرار گرفتند.

وی بیان کرد: می‌خواهم قونشو را همه بشناسند اما ندانند که پشت این لوگو چه کسی است، قونشو در جای خود یک لوگوی مشهور است و طرفدار فراوانی دارد؛ ساخت استیکرها برای من کاری نداشته و مانده به نوع و موضوع استیکر زمان ساخت آن نیز متفاوت است.

وی با اشاره به استیکرهای متحرک که با فایل صوتی همراه است، نیز اضافه کرد:  هدف من این است که بتوانم چیزی را در خاطر مردم بر جای بگذارم.

صاحب استیکرهای قونشو با اشاره به ساخت استیکرهای باحجاب با زبان‌ آذربایجانی نیز تاکید کرد: این موضوع یک نوع فرهنگ‌سازی بوده و واژه‌ی “قونشو قیزی” در عین اینکه جزوی از فرهنگ آذری‌زبان‌هاست، امروز با روسری‌ که بر سر دارد نیز فرهنگ‌سازی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پک‌های مذهبی و مناسبتی مثل ماه رمضان، محرم و… نسبت به مناسب‌هایی چون عید طرفدار بیشتری دارند، اظهار کرد: استیکرهای قونشو تاکنون توسط بیش از سه میلیون و 800 هزار نفر استفاده شده که یک میلیون و 100 نفر استیکرهای ترکی آن را دانلوده کرده‌اند و همچنین 799 نفر از این تعداد، آن را حذف کرده‌اند.

وی گفت: قونشو فارسی نیز توسط شش میلیون 236 هزار نفر دانلود شده که آمار حذف‌کنندگان نیز برابر با یک میلیون و دوهزار و 999 نفر می‎باشد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از فارسی‌زبانان با این استیکرها با زبان ترکی آشنا شده‌اند، افزود: معادل فارسی این استیکرها نیز از قبل وجود داشته و تعدادی زیادی از مخاطبان خارجی نیز هستند که اصلا مفهوم کلمات را درک نمی‌کنند، اما از این استیکرها استفاده می‌کنند؛ آمار دقیقی از مخاطبان خارجی در دست ندارم اما پیام‌های مخاطبان را دریافت می‌کنم.

طراح استیکرهای قونشو ادامه داد: قبلا اسم اکانت من “دوشان” بود، اما از وقتی که وارد دنیای دیجیتال شدم و استیکرسازی را شروع کرده نام من به قونشو تغییر یافت و در مدت دوسال نیز به این جایگاه رسیدم و به فکر هستم تا در جشنواره‌ها نیز شرکت کنم.

وی با تاکید بر اینکه انیمیشن یک فیلمنانه درست می‌خواهد، بیان کرد: این موضوع نیازمند کار فراوان بوده و من قبلا نیز در این راستا تیم درست کردم اما متاسفانه تاثیری در پیشبرد کارها نداشت؛ چرا که کار تیمی نیازمند هزینه است.

وی در توصیه به جوانان و علاقه‌مندان این حوزه، تاکید کرد: اگر آثار را کپی کنید هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت؛ کارهای من را زیاد کپی کرده‌اند اما در هر صورت آن‌ها یک قدم از من عقب‌تر بود و پیشرفتشان نیز منوط به پیشرفت من است.

وی متذکر شد: کپی کردن زمانی خوب است که برای یادگیری باشد، در این راستا تمرین و تکرار بسیار مفید بوده و امکانات، تکنولوژی و ابزار نیز در این مسیر بسیار مهم است؛ چرا که لوگوی قونشو نیز به خاطر پیشرفت تکنولوزی به وجود آمد، اگر تلگرام نبود قونشو هم نبود.

وی با اشاره به اینکه تمامی استیکرها را با دست‌های خودم می‌سازم یادآور شد: هیچ‌کس نمی‌تواند این دست خط‌ ها را کپی کند؛ چرا که تمامی استیکرهای موجود در فضای مجازی با حروف تایپی هستند.

طراح لوگوی قونشو با اشاره به اینکه «من خودم نفهمیدم که کاراکتر قونشو مشهور شد یا تکه کلام‌هایش!» ادامه داد: پیگیری کردم تا عروسک‌های استیکر قونشو را نیز بسازم، اما در این خصوص به نتیجه‌ای نرسیدم؛ چرا که نیازمند سرمایه است و همچنین حاضرم لوگوی من به فراموشی سپرده شود اما هرگز طالب فروش آن نیستم.

وی با بیان اینکه بنده کار انیمیشن‌سازی را از دوران پیش دانشگاهی شروع کردم، افزود: زمانی که گوشی‌های سونی اریکسون تازه ‌وارد جامعه شده بود، انیمیشن‌سازی را از این طریق شروع کردم و بعد از آن 72 عکس توسط برنامه”پینت” ساختم با در کنار هم قرار دادنشان انیمیشن جالبی درست شد.

طراح استیکرهای قونشو با تأکید بر اینکه نفوذ قونشو در جامعه زیاد است، خاطرنشان کرد: برای امتحان لینکی در سایت قونشو برای جمع آوری کمک‌های خیریه باز کردم که خیلی زود مبالغی از طریق کمک‌های مردمی جمع شد و بنده این کمک‌ها را به موسسه‌ی خیریه “فرزندان رحمت” تبریز برای تهیه لوازم مورد نیاز کودکان نیازمند قرار داده و فاکتورهای مربوطه را هم در سایت قرار دادم. قونشو ظرفیت بزرگی برای تبلیغ این گونه کارها دارد.

وی در پایان تاکید کرد: با مضمون بسیاری از استیکرهایم، در طول زندگی برخورد داشته‌ام.

وی با بیان ایمکه بسته‌های مناسبتی و مذهبی قونوشو بیشترین مخاطب را دارد، گفت: پک‌های مذهبی ویژه ای نیز برای ایام محرم، تهیه کرده ام.

 

[تعداد: 0   متوسط: 0/5]
شهریار!
استیکرهای قونشو – محرم برای تلگرام
ایسنا, خبر, قونشو, گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.